Monday, June 13, 2016

'Pengundi Cina, Atas Pagar Penentu - Prof Dr Sivamurugan', Malaysia aktif.my, 13 Jun 2016

Pengundi Cina, Atas Pagar Penentu – Prof Dr Sivamurugan

IMG-20160613-WA0030
Oleh Syed Fauzi Syd Mostapa
SUNGAI BESAR, 13 Jun (Malaysiaaktif) – Minggu pertama selepas Hari Penamaan Calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar telah berlalu. Pelbagai kempen bagi memancing undi telah dilaksanakan oleh calon tiga penjuru yang bertanding, iaitu Barisan Nasional, PAS dan PAN.
Penganalisis politik Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia, Profesor Dr Sivamurugan Pandian, ditemui oleh wartawan Malaysiaaktif pada Sabtu lepas menjawab beberapa soalan berkenaan suasana seminggu kempen PRK di Sungai Besar.

IMG_1107

Malaysiaaktif: Seminggu kempen PRK berlangsung, apakah yang dapat dilihat oleh Prof?
Prof Siva: Sepanjang tujuh hari PRK berlangsung dilihat agak perlahan dan tidak seperti pilihan raya yang lain oleh sebab kempen diadakan dalam bulan Ramadan. Ketiga-tiga parti yang bertanding parti Barisan Nasional (BN), Amanah dan PAS menggunakan pelbagai pendekatan.
Kalau kita lihat BN disebabkan calonnya, Budiman Mohd Zohdi yang merupakan seorang calon tempatan yang telah pun menggarap nilai demografi dan geografi, saya rasa mungkin serasi dengan apa yang sedang berlaku. Budiman dilihat akan cuba mendekati bukan sahaja ahli parti BN yang pernah mengundinya bahkan pengundi atas pagar dan juga mereka yang bermastautin di luar Sungai Besar yang akan turun mengundi.
Berbanding dengan calon PAS yang merupakan calon luar, mantan Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr. Abdul Rani Osman yang juga ADUN Meru dilihat turut juga mempengaruhi melalui pergerakan kempen beliau.
Bagi calon Amanah, Azhar Shukor walaupun ayahnya bekas wakil rakyat tetapi parti Amanah bertanding buat kali pertama di Semenanjung dan merupakan calon yang dianggap tidak dikenali umum menyebabkan kempennya banyak bergantung kepada sejauh mana pemasaran kepada personalitinya.
Dalam konteks tujuh hari ini, kita lihat kebanyakan cara kempen yang dilakukan dalam bentuk kecil dan berkumpulan yang dianggap penting untuk mengetengahkan personaliti calon masing-masing.
Saya lihat masih sehingga kini kelebihan kepada BN memandangkan Budiman merupakan ADUN di Sungai Panjang, yang tahu persekitaran dan kedudukan konteks pembangunan kawasan setempat.
Saya percaya dalam tempoh tujuh hari akan datang, pasti kempen akan jadi lebih intensif untuk menarik momentum kedudukan sebelum mencapai kemuncak pilihan raya.

IMG_1108-1

Malaysiaaktif: Apakah faktor penentu kemenangan di PRK Sungai Besar?
Prof Siva: Pengundi Cina dilihat akan menjadi faktor penentu kepada siapa yang akan menang. Sebab itu pendekatan yang cuba digunakan oleh pembangkang adalah untuk memenangi sekurang-kurangnya separuh daripada pengundi bukan Melayu, separuh lagi daripada pengundi yang membuat protes kepada Umno manakala separuh lagi daripada mereka yang protes ke atas PAS.
Pendekatan yang digunakan oleh pembangkang adalah untuk memberi persaingan kepada BN adalah dengan merujuk majoriti yang dimenangi oleh Budiman walaupun arwah Noriah menang dengan majoriti 399 undi tetapi undi yang dimenangi oleh Budiman di Sungai Panjang lebih daripada 2000
Jadi mungkin pendekatan itu mahu diguna pakai di Sekinchan untuk menarik sebahagian daripada pengundi bukan Melayu supaya menyokong lebih daripada 30% itu akan membantu BN.
Sekinchan boleh menjadi penentu, waktu yang sama pengukuhan juga harus dilakukan untuk memastikan mereka yang telah menyokong BN sebelum ini mampu untuk memberikan sokongan semula.
Pembangkang cuba untuk memastikan pengundi bukan Melayu akan memberikan sokongan kepada mereka kerana itu juga akan berpecah kepada PAS dan Amanah. Sebelum ini mereka bertanding di bawah pakatan Rakyat bukan pakatan Harapan.
Mengikut perkiraan atas kertas, mereka cuba mendapatkan sokongan di situ supaya tidak mengganggu sokongan diterima dalam Pilihan Raya Umum (PRU ke-13) pada 2013.
Jadi harus juga kita ingat keputusan juga akan bergantung kepada peratusan yang keluar mengundi ketika itu hampir 88% peratus yang keluar. Dalam PRK pula biasanya jangkaan yang akan keluar ialah 74 hingga 76%. Penurunan itu juga akan banyak mempengaruhi peratusan sokongan.

IMG_1030

Malaysiaaktif: Komen Prof berkenaan provokasi berbaur perkauman di Sekinchan.
Prof Siva: Budiman harus menunjukkan kad laporan beliau, prestasi beliau dan perkhidmatan yang telah diberikan oleh beliau.
Provokasi perkauman tidak akan membantu membangunkan mana-mana komuniti. Itu harus dijadikan sebagai petunjuk kerana provokasi itu tidak dilakukan oleh beliau.
Jadi provokasi yang dilakukan oleh pihak tertentu untuk kepentingan perjalanan politik masing-masing harus tidak diutamakan.
Sepanjang 2013 hingga 2016, Budiman tidak meminggirkan mana-mana komuniti dalam gerak kerja dan perkhidmatan yang beliau berikan. Itu harus dijadikan sebagai sandaran supaya mereka yang ada di kawasan ini memahami bahawa yang ingin dibangunkan ialah kemajuan tempat bukan kepentingan di peringkat nasional.
Jadi jika mereka mahu proses pembangunan dan proses urbanisasi di kawasan ini mereka memerlukan seorang calon yang sejiwa dan serasi dengan mereka. Jadi Budiman harus menunjukkan nilai-nilai itu.
Kedudukannya sebagai anak tempatan, kemampuannya untuk bekerja dengan kerajaan pusat dan kewibawaannya berdasarkan kontrak itu harus dilengkapi dengan jentera parti yang tidak membenarkan mana-mana pihak melakukan proses yang bersifat perkauman.

IMG_0935

Malaysiaaktif: Siapakah yang memiliki X-Factor bagi menawan pengundi?
Prof Siva: Calon BN, Budiman dilihat sebagai pemimpin akar umbi. Kemampuannya untuk menangani apa-apa sahaja isu dirasakan penting untuk dijadikan sebagai petunjuk kepada kewibawaannya. Budiman juga mampu mendampingi mana-mana kumpulan sasar tidak kira muda, pertengahan atau yang telah berusia.
Berbanding calon PAN, Azhar yang masih lagi baharu. Pembinaan imej perlu dilakukan oleh parti. Beliau dan dirinya yang tidak dikenali berdasarkan kepada kedudukan latar belakang utama beliau wajar diberikan pengunjuran. Sebagai calon yang kali pertama bertanding, mungkin banyak yang mahu dilakukan ibarat satu uji kaji. Di manakah masa depan Amanah selepas ini. Jika diikutkan demografi dan geografi di Sungai Besar ini hampir 60% sama dengan 222 kawasan parlimen dalam konteks peta.
Bagi Calon PAS, Dr. Rani pula beliau bergantung kepada prestasi dan kedudukannya sebagai mantan pesuruhjaya PAS, Selangor. Hubungan beliau dengan pemimpin Amanah sendiri dianggap penting bagi PAS. Beliau juga banyak bergantung kepada imej parti.
X-Factor yang boleh kita letakkan atas meja ialah x-factor yang diletakkan kepada Budiman. Itulah yang memberikan satu lonjakan berbanding dua calon lagi dari segi keperibadian.

IMG_0943
Malaysiaaktif: Komen berkenaan calon PAN yang diper”kuda” DAP?
Prof Siva: Barangkali dilihat sedemikian rupa kerana DAP yang mendominasi gerak kerja, strategi, guna tenaga, logistik kerana mereka tidak boleh bergantung kepada PAS yang mewakili pakatan Rakyat sedangkan Amanah parti baharu, serpihan kepada PAS yang dari segi penjenamaannya masih baharu.
Yang jadi dilema ialah kedudukan PKR. Kenapa PKR tidak menggunakan jentera di peringkat negeri? Ketidakhadiran Azmin membantu menyebabkan DAP dilihat mendominasi strategi yang ingin disalurkan kepada pengundi.
Tumpuan yang diberikan kepada Sekinchan akan menyebabkan gangguan kepada perutusan yang mahu disampaikan oleh calon Amanah kepada kawasan Sungai Panjang.
Apakah Amanah hanya mahu bergantung kepada DAP sepenuhnya? Atau mereka boleh menggunakan tujuh hari yang tinggal untuk menampilkan bukan sahaja calon tetapi jentera parti mereka khususnya pemimpin di peringkat atasan yang ada khasnya untuk mencapai kumpulaan sasar di sini.
Apakah mereka risau akan mengganggu mereka yang memberikan kesetiaan kepada PAS kerana Amanah banyak bergantung kepada usaha untuk menarik mereka yang menjadi ahli PAS?
DAP bertanggungjawab untuk mempengaruhi mereka yang bukan Melayu. Barangkali bekas perdana menteri, Tun Dr. Mahathir pula digunakan untuk menarik mereka yang mampu melakukan protes ke atas Umno.
Itu mungkin strategi yang telah diatur oleh Amanah, DAP dan PKR.
Malaysiaaktif: Apakah faktor ketidakhadiran Azmin sepanjang kempen berlangsung?
Prof Siva: Azmin mungkin berada dalam dilema di peringkat negeri kerana beliau bergantung kepada DAP, PAN dan PAS tetapi dalam PRK sukar untuk beliau menyokong hanya PAN sahaja walaupun beliau sepatutnya memberikan sokongan kepada calon PAN kerana mereka ini sebahagian daripada pakatan Harapan. PAS bukannya berada dalam gabungan kerjasama tersebut.
Jadi dilema Azmin di sini jika menunjukkan sokongan kepada calon Amanah ini maka mungkin PAS akan mempunyai impak negatif kepada struktur pentadbiran kerana exco PAS juga ada dalam kerajaan negeri.
Kedua, ketidakhadiran Azmin mungkin dipengaruhi oleh insiden yang berlaku dalam parti sendiri. Sebagai seorang Timbalan Presiden sepatutnya beliau hadir dan pada masa yang sama beliau juga yang menerajui kerajaan negeri Selangor.
Malaysiaaktif: Apakah kaitan Rafizi dengan ketidakhadiran Azmin?
Prof Siva: Kita lihat ketidakhadiran Azmin juga mungkin disebabkan oleh percakaran dengan Rafizi kerana sebelum Penamaan Calon, beliau hadir di Sungai Besar tetapi selepas sahaja Penamaan Calon selepas terbongkarnya apa yang telah cuba disampaikan oleh Rafizi seolah-olah beliau tidak menunjukkan minat untuk hadir.
Jadi, banyak faktor yang turut menyebabkan kerjasama di peringkat pakatan Harapan dan juga apa yang boleh dilakukan oleh PKR untuk membantu calon Amanah.
Rafizi ketika itu membongkar adanya isu rasuah dan wanita yang mempengaruhi kerajaan negeri Selangor yang telah membawa kepada kehadiran Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)
Jadi dalam konteks ini, insiden ini berlaku beberapa hari sebelum penamaan calon. Mungkin tindakan itu juga mempengaruhi keputusan ketidakhadiran Azmin. Barangkali itu ialah satu elemen yang mempengaruhi sehingga dilihat adanya pergeseran dalaman dalam PKR.
Saya percaya jika berterusan pasti akan memberikan kesan yang negatif bukan sahaja kepada PKR di peringkat negeri tetapi juga kepada suasana yang dilihat pada hari PRK nanti.
Malaysiaaktif: Komen Prof tentang kehadiran Tun M di Sungai Besar.
Prof Siva: Kehadiran Tun M adalah untuk menarik sebahagian sokongan daripada mereka yang mahu melakukan protes di sini. Sejauh manakah mampu mereka meyakinkan, banyak bergantung kepada jentera BN sendiri untuk meyakinkan pengundi tegar dan pengundi setia bahawa mereka harus menyokong calon BN.
Jadi kehadiran Tun M yang menampilkan isu-isu nasional dengan tujuan untuk mendapatkan sokongan protes tetapi juga untuk mempengaruhi pengundi atas pagar kerana kalau kita lihat di Sungai Besar berdasarkan PRU 13, majoritinya 399 tetapi undi rosak adalah lebih besar iaitu 690 undi.
Jadi itu sebahagian daripada strategi yang disusun untuk memastikan mereka yang ingin melakukan protes akan turut menyokong calon Amanah.
IMG-20160613-WA0035

Malaysiaaktif: Bagaimanakah pula dengan sokongan kaum India?
Prof Siva: Sokongan kaum India tidak banyak berubah berbanding 2013. Sebelum ini apa yang diperlukan mereka sudah diberikan. Jadi kita tidak nampak perubahan yang drastik. Kita patut lihat pola pengundi Cina. Apakah akan berlaku pertukaran atau ada protes dalam kalangan mereka sehingga mempengaruhi tahap sokongan menyeluruh kerana mungkin hubungan dalam pakatan Harapan sendiri?
IMG-20160613-WA0031

Malaysiaaktif: Pendapat Prof tentang Manifesto Budiman?
Prof Siva: Manifesto Budiman merupakan sesuatu yang harus dinilai oleh pengundi secara menyeluruh. Apa yang dilakukan oleh Budiman bergantung kepada kemampuannya menerajui dan pengaruhnya di Sungai Panjang. Manifesto itu bersifat realistik. Dalam konteks ini, pengundi harus disemai dengan apakah yang mereka mahu Budiman lakukan atau mereka mempunyai harapan yang lain.
Saya rasakan tiga perkara yang diberikan oleh Budiman itu bersifat realistik tetapi sejauh mana keyakinan dapat diberikan oleh jentera beliau? Itu akan menyebabkan majoriti meningkat. Bergantung kepada hubungan calon itu sendiri, jenteranya, dan isu yang dibawa.
Jentera perlu banyak memainkan peranan supaya keyakinan dalam kalangan pengundi dapat dibina itu diterjemahkan dalam bentuk sokongan kemudian.
Malaysiaaktif: Komen Prof tentang PRK ini secara keseluruhan.
Prof Siva: Kalau kita perhatikan PRK kali ini merupakan yang ke-12 sepanjang tiga tahun yang lepas sebelum sampai tempoh matangnya pada 24 Jun. PRK ini juga akan menjadi satu penentu kepada pola pengundian yang boleh diramal pada PRU 14.
Keputusan PRK ini boleh dijadikan uji kaji kepada tarikh awal pilihan raya. Kita lihat akan memberi impak besar kepada kedudukan secara menyeluruh mungkin tarikh pilihan raya juga bergantung kepada keputusan PRK ini
PRK kali ini juga akan memberikan satu legitimasi moral dan politik kepada kepimpinan di peringkat nasional. Sejauh mana kemampuan untuk memastikan apa yang mereka telah lakukan itu dapat disangka atau memerlukan perubahan dengan apa yang dilihat?
Ramai yang menjangka persaingan yang hebat dalam PRK kali ini. Saya percaya BN akan terus menerajui kerusi Sungai Besar ini namun masih bergantung kepada peratusan yang keluar mengundi pada hari pengundian 18 Jun ini.

No comments:

Blog Archive