Tuesday, November 01, 2005

'Asia Timur Guna Laluan Aman', Utusan Malaysia, 9 Ogos 2005

Tarikh 6 Ogos genaplah 60 tahun Hiroshima dibom oleh tentera Amerika Syarikat (AS). Peristiwa pengeboman ini bukan sahaja penting bagi rakyat Jepun, malahan keseluruhan komuniti dunia bersimpati dengan apa yang berlaku di dalam Perang Dunia Kedua itu.

Ada analisis yang menganggap ia bertujuan untuk membawa peperangan kepada penghujungnya. Beratus ribu nyawa terkorban dan begitulah kesan akibat penggunaan senjata nuklear di dalam perang. Peristiwa itu mempunyai beberapa signifikasinya. Antaranya, ia menandakan berakhirnya sejarah Jepun sebagai gergasi ketenteraan di mata dunia.

Pada waktu yang sama, ia menjadikan pengalaman tersebut sebagai petanda kebangkitan bangsa Asia yang akan menakluk dunia secara aman iaitu melalui kekuatan ekonominya. Rakyat Jepun sedar mereka perlu bekerja tekun dan berkeyakinan untuk membina semula jati diri mereka. Hari ini Jepun merupakan gergasi ekonomi dunia yang tidak perlu bergantung kepada kekuatan Barat kerana ia sendiri boleh berdiri sama megah dengan dunia Barat. Begitu juga dengan China, sebuah lagi negara Asia yang sering menjadi kecaman Barat kerana sistem pentadbiran kerajaan dan hak asasi kemanusiaannya.

Klik sini untuk artikel lengkap.

No comments:

Blog Archive