Thursday, December 29, 2011

‘Seni Perang Politik Alam Maya’, Utusan Malaysia, 29 Disember 2011

Politik adalah satu misteri hari ini. Dalam cuba merebut peluang untuk mendapatkan sokongan dengan apa cara sekalipun, ada yang gusar apabila tembelang dalam parti menjadi tontonan. Politik tidak boleh bergantung kepada takdir semata-mata. Politik memerlukan kepintaran menyusun strategi yang bijak dan tersusun jelas jika bermotivasi untuk menang.

Seni perang politik bergantung kepada lenggok yang dimainkan oleh jentera sendiri dan lawan. Musuh perlu dikenali, difahami, dirisik dan diteliti sentiasa. Manipulasi ke atas tingkah laku politik penting kerana penanda aras dalam seni perang politik adalah kewibawaan untuk membina kepercayaan dan legitimasi politik.

Misteri seni perang politik ini adakalanya bersifat jerangkap samar dan kita tidak tahu dari mana dan bila datangnya serangan hendap musuh yang bersifat tiba-tiba atau memeranjatkan. Politik juga tidak boleh bergantung kepada lipatan sejarah kerana jika tidak berinteraksi dengan umum sepanjang masa dan sentiasa terbayang berada dalam zon selesa, ia boleh menjerat diri sendiri.

Klik sini untuk artikel lengkap.

No comments:

Blog Archive