Wednesday, July 28, 2010

‘Dekati Pengundi Luar Bandar’, Utusan Malaysia, 28 Julai 2010

RATA-RATA ramai yang bercakap mengenai pilihan raya kebelakangan ini. Pelbagai spekulasi mengenai tarikh pilihan raya turut mewarnai dunia politik tanah air walaupun pilihan raya umum akan datang hanya mencapai tempoh matang pada 2013.

Ada pula menganggap bahawa Pilihan Raya Negeri Sarawak yang mesti diadakan sebelum Mei 2011 akan diadakan pada bila-bila masa. Apakah indikator untuk mengadakan pilihan raya? Bilakah masa yang sesuai? Adakah keadaan ekonomi semata-mata boleh membantu prestasi sesebuah parti atau perlu melihat pada faktor lain sebelum benar-benar beradu kekuatan?

Apakah dengan hanya bergantung pada kedudukan dalaman atau faktor luaran, ia akan menjadi faktor penolak dan penarik sebelum keputusan mengadakan pilihan raya dibuat? Adakah laporan penyelidik akan diguna pakai? Jenis pengundi yang manakah boleh menjadi aset atau liabiliti kepada parti politik? Adakah pengundi tradisional, muda, pertengahan, tua ataupun demografi penduduk seperti latar belakang etnik mempengaruhi pola pengundian.

Klik sini untuk artikel lengkap.

No comments:

Blog Archive