Tuesday, June 01, 2010

‘Masa Depan MIC Tanggungjawab Siapa?’, Utusan Malaysia, 1 Jun 2010

Datuk Seri Samy Vellu, 74, sudah menjadi Presiden MIC selama 11 penggal selepas menyertai parti itu pada 1959. Di peringkat awal, beliau disanjung dan dilihat seorang pemimpin yang bertanggungjawab ke atas masa depan masyarakat India. Era pemimpin ada zaman kegemilangan dan kemerosotannya. Lewat tahun 1990-an, beliau mula menerima kritikan ke atas gaya kepimpinan dan pencapaian MIC walaupun sumbangannya tidak dapat dinafikan.

Lazimnya, dalam mana-mana parti, jika pemimpin nombor satu adalah seorang personaliti yang hebat, beliau akan diimbangi dengan barisan pasukan yang tidak kuat. Inilah yang berlaku dalam MIC sekarang. Hakikatnya, jatuh bangun seorang presiden tidak dapat diputuskan oleh pihak luar. Ini kerana presiden dipilih melalui amalan demokrasi dalam parti.

Hanya pemimpin MIC terutama di peringkat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) boleh membawa usul tersebut tetapi berapa ramaikah bersedia melakukannya secara terbuka? Ini kerana mereka tahu ia akan memberi kesan yang cukup besar ke atas kedudukan dan pangkat yang dimiliki. Suara yang menunjukkan rasa tidak puas hati hanya kedengaran diluahkan secara tertutup dan kerana itulah, Samy mampu bertahan sehingga 31 tahun sebagai presiden.

Klik sini untuk artikel lengkap.

No comments:

Blog Archive