Saturday, September 19, 2009

‘Raikan Hari Raya Bersama Kaum Lain’, Utusan Malaysia, 19 September 2009


Rakan-rakan 1 Malaysia, Siti Rokiah Ibrahim, (kiri) V. Shanti, Janet Tee Siew Mooi dan Sauyah Che Ros bersama-sama membuat ketupat pada majlis perasmian pameran Nostalgia Sajian Raya di Muzium Negara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Setiap kali menyambut kedatangan Hari Raya Aidilfitri, nyanyian lagu P. Ramlee Dendang Perantaumahupun M. Nasir Satu Hari Di Hari Raya pasti berkumandang di peti televisyen mahupun radio dalam mana-mana rangkaian media, baik berbahasa Melayu, Inggeris, Cina ataupun India.

Ramai yang bertanggapan bahawa sebaik sahaja lagu tersebut dimainkan, maka bermula juga mood Aidilfitri. Banyak lagu lain turut dimainkan terutama nyanyian Jamal Abdillah ataupun Sudirman Haji Arshad yang masih segar dalam kehidupan masyarakat Malaysia.

Suasana di Malaysia berbeza dengan negara-negara lain yang menyambut perayaan ini. Dalam konteks negara majmuk yang terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik, kehadiran pelbagai perayaan menggambarkan suasana kepelbagaian dan sejauh mana ia turut diraikan bersama untuk menunjukkan wujudnya nilai 'kemuafakatan'; di samping tanda bermulanya bulan Syawal dan berakhirnya bulan Ramadan serta memenuhi hukum Islam yang ketiga bagi masyarakat beragama Islam.

Klik sini untuk artikel lengkap.

No comments:

Blog Archive